Een paar tochtjes met pontje Landsmeer – Het Schouw leiden tot een factuur van bijna 400 euro.
Sandra Buitendam en Linda Feltkamp uit Broek in Waterland steken allebei een paar keer per week het Noordhollands Kanaal over met de pont. Buitendam omdat haar vriend in Landsmeer woont en Feltkamp in verband met haar werk.
Torenhoge rekeningen vielen op de deurmat en dat terwijl een oversteek voor automobilisten 95 cent kost en fietsers en voetgangers 25 cent betalen.
Via een elektronisch vignet registreert een nieuw betalingssysteem hoe vaak je gebruik maakt van de pont en hoef je niet meer elke overtocht contant te betalen, maar ontvang je achteraf een factuur.
De eerste maandelijkse factuur kwam maar niet. Uiteindelijk kwam de rekening en bedroeg maar liefst 57,60 euro. “Dat vond ik nogal veel voor die twee keer per week dat ik de overtocht maak”, vertelt Sandra Buitendam.
Bij Linda Feltkamp werd het nog bonter gemaakt. „De eerste factuur liet inderdaad heel lang op zich wachten en bedroeg 150 euro. Zonder specificatie. Kort daarna kwam een rekening met echt een belachelijk bedrag: bijna 400 euro. Ik schrok me kapot.”
Volgens een woordvoerster van de provincie heeft het te maken met punten en komma’s. “Er werken twee systemen naast elkaar. Het ene systeem werkt met een punt als decimaalteken, het andere met een komma. Dat maakt dat 0,25 in een volgende stap wordt vertaald als 2,50 of zelfs als 25,00. Die fout lijkt nu te zijn verholpen, maar voor we weer rekeningen gaan versturen, willen we dat wel heel zeker weten. Dat zijn we nu aan het testen.”